VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
22.12.2017

Špatně jištěný náklad je velkým rizikem. V zimě se nebezpečí zvyšuje

Nedostatečně zajištěný náklad je časovanou bombou. Nákladní vozy bourají nejčastěji právě kvůli špatně kotvenému nákladu, ale nebezpečí se týká i osobních aut. Loni počet těchto nehod překročil stovku a škody dosáhly téměř šesti milionů korun. V zimě se riziko karambolu ještě zvyšuje.

Sníh, námraza či zhoršená viditelnost ohrožují řidiče samy o sobě. „Teplotní změny, zbytky sněhu, ledu nebo posypu na vozovce prodlužují brzdnou dráhu a zhoršují podmínky řízení,” vysvětlil Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia. V případě převozu nákladu může být riziko ještě mnohem vyšší, pokud řidič břemeno dostatečně nezajistí. Nehody spojené s nákladem ostatně patří na českých vozovkách k častým po celý rok. Jedná se o příčinu nesprávné uložení nákladu. V roce 2016 se takových nehod stalo 101, hmotná škoda odhadnutá na místě policisty byla 5 799 400 Kč,“ uvedla Ivana Nguyenová z Policejního prezidia.  V případě nákladních vozů jsou nehody kvůli nedostatečně jištěnému nákladu dokonce vůbec nejčastějšími.

V zimě je upevnění nákladu důležitější než kdy jindy

„Vozidlo s nákladem může zejména v zimních měsících znamenat jisté riziko ve vztahu k brzdné dráze, která se prodlužuje se zvyšující se hmotností vozidla. Více než kdy jindy je důležité upevnění nákladu a jeho rozložení, což může mít vliv na chování vozidla a i případné zvládnutí krizové situace v provozu,“ říká Jozef Bocán. Běžný řidič nemá šanci rozeznat na silnici špatně ukotvený náklad, zvláště když je skrytý pod plachtou. Pak stačí nečekaná změna směru jízdy nebo rychlé brzdění a náklad se může vysypat na vozovku nebo zasypat jiné vozidlo. Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, předního evropského dodavatele kotvících systémů, upozorňuje, jak rizikové náklaďáky na silnici poznat: „Pokud jsou přivazovací prostředky už od pohledu povolené, jedná se s jistotou o nebezpečný náklad. Správně mají být kurty, lana či řetězy řádně předepnuté.“

Na obyčejné řemeny či gumicuky zapomeňte

Nejčastějším nešvarem českých řidičů, a to včetně mnohých profesionálních přepravců, je kotvení nákladů pomocí řemenů, provazů či tzv. gumicuků. Ale ani ucelené kotvící systémy z prodejen autopříslušenství nejsou vždy bezpečné. „Je bohužel běžné, že prodejci mívají v nabídce kotvící systémy, na které umístí upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v České republice,“ upozorňuje Dominik Kubik z Carl Stahlu. „Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel.“

Autor / zdroj: PI

Doporučujeme

Kvalitní a levné stěhování Praha

Hledáte kvalitní stěhovací služby bez skrytých poplatků a jiných nemilých překvapení? Stěhování firem a domácností provádíme soustavně od roku 2005 a to včetně stěhování těžkých břemen jako jsou klavíry a trezory, vyklízecích prací a veškeré montáže nábytku. Vsaďte na jistotu, volejte profesionály v oboru stěhování 800707808.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Plavební dráha pro lodě na Vltavě bude hlubší

Speciální stavební stroje začaly v Praze prohlubovat koryto Vltavy, aby bylo možné lodě nakládat na vyšší ponor. Větší naložení lodí vede nejen k lepš

Post

Slavná Werichova vila zažila křest knihy poslední hospodyně rodiny slavného herce

„A taky jsem vařila u Werichů!" Tak se jmenuje nová, zcela unikátní publikace, kterou uvedli do života Eva Tůmová a nakladatel Pavel Mészáros. Jde o k

Post

Pražané loni pomohli zachránit rekordní počet volně žijících zvířat

Přesně 4 712 volně žijících zvířat. Takový počet pacientů přijala loni Záchranná stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy. Mezi 141 různými živ

PARTNEŘI

Stěhování kvalitně Praha www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA